31
aug.

Ljungbergsfonden och Zlatan satsade på samma kort

Allting började med att två ungdomar skulle starta ett UF-företag på gymnasiet i Finspång. Men de ville bidra med något mer än ”doftljus och mobilskal”. Något som skulle kunna innebära förändring. Initiativet ”Locker Room Talk” med Shanga Aziz och Rogerio Silva gick ett steg längre än alla andra. Utifrån sina egna erfarenheter av fördomar och en kvinnoförnedrande syn inom svensk idrott startade de ett program med sessioner för att lära nästa generations spelare om jämställdhet, schyssta attityder och hur vi tillsammans kan skapa en ny manlighet. För det är i omklädningsrummet allting börjar. Inte bara matchen, utan det handlar om snacket, kulturen och påhittade regler som formar killar. Påhittade regler som följer med ut i samhället och skapar skeva värderingar.

Sedan dess har Locker Room Talk bland annat samarbetat med Riksidrottsförbundet. De mottog Number10-stipendiet, som har ingen mindre än Zlatan Ibrahimovic som beskyddare. 

Locker Room Talk stack verkligen ut med sin affärsidé för sitt UF-företag. Det resulterade i att de vann det största priset ”Årets UF-företag” på UF-SM 2017. Ljungbergsfonden var tävlingsvärd och ledde juryn som röstade fram dem. Idag är Locker Room Talk en icke vinstdrivande organisation som vill skapa nästa generations förebilder och idrottsutövare genom att göra killarnas omklädningsrum till en tryggare plats så att de enkelt kan idrotta, må bra och bli den bästa versionen av sig själv. De skapar målgruppsanpassade metoder med utgångspunkt inom lagidrotten- & skolans omklädningsrum för killar och deras ledare i jämställd idrott, värderingsbaserat ledarskap och emotionell intelligens.

Hur viktigt skulle ni säga att UF är på gymnasiet? Vilka var de viktigaste lärdomarna? Fick ni bra kontakter och nätverk i och med UF?

Otroligt viktigt. Det är en fantastisk möjlighet att få öva på samarbete, utveckla sina entreprenöriella färdigheter och få en förståelse för hur man kan ta en idé och göra verklighet av den. Vi insåg tidigt vikten av att kombinera kreativa lösningar med forskningsnära praktik vilket vi värdesätter väldigt högt och som genomsyrar hela vår verksamhet idag. Många av de som vi träffade på redan vid start har följt med oss på olika sätt fram till idag, allt ifrån samarbetspartners, idrottsföreningar till eldsjälar som stöttar oss.

Hur fick ni idén till affärsidén, vad ville ni förändra?

Det var en kombination av flera olika saker. Våra egna erfarenheter, verktygslucka och kunskap som visade på utmaningar inom idrottsrörelsen, artiklar om män som sexuellt trakasserade kvinnor och även de läckta ljudinspelningarna på Donald Trump där man hör ett kvinnoförnedrande samtal som han sedan ursäktade med att det bara var ‘’locker room talk’’. Det vill säga att det är så killar pratar i omklädningsrum. Tråkigt nog hade han en poäng i det, när killar ses tillsammans och inte minst i omklädningsrum kan den här formen av hur vi pratar om och med varandra uppstå. Det ville vi stoppa. 

Vad betydde det att ni vann priset Årets UF-företag?

Oj, mycket. Förutom ära och förtroende, blev det ett utmärkt tillfälle för att skapa medvetenhet om vårt arbete. I samband med en utmärkelse som denna kom vi i kontakt med flera samarbetspartners såväl som idrottsföreningar. Därutöver ett enormt nätverk i Ung Företagsamhet som verkligen har genomslagskraft runtom i hela landet. 

Tror ni att ni hade gjort något liknande utan UF?

Jag är inte helt säker på det. Om vi mot förmodan hade gjort det, tror jag inte vi skulle ha samma förståelse och kunskap för vad det innebär att driva ett arbete som detta. UF är en dörr till en gigantisk verktygslåda som är svår att hitta i andra sammanhang.

Som förebilder för andra ungdomar, vad vill ni ge för råd till dagens gymnasieungdomar?

Om ni får möjlighet att driva ett UF-företag – gör det. Det behöver inte vara storslaget och sensationellt. Det är ett år av lärdomar som jag tror man bär med sig resten av livet oavsett om man vill driva vidare eget eller inte. Det gav oss en ordentlig inblick i arbetslivet. 

Vad har ni åstadkommit sedan 2017, och vilken skillnad tycker ni att ni har gjort?

Vår största framgång är att vi har utbildat tusentals killar i jämställd idrott i miljöer de redan befinner sig i. Jag är stolt över att vi har varit med och förflyttat positionerna inom svensk idrott, bidragit till ny kunskap och arbetat utifrån idén om forskningsnära praktik. Redan som gymnasieelever tog vi kontakt med Riksidrottsförbundet och frågade om de främsta forskarna i landet. Forskare i etnologi och pedagogik från Malmö och Umeå universitet följde oss under två år för att granska ett av våra dåvarande utbildningsverktyg. De skickade med feedback och utvecklingsförslag som vi sedan använde för att skapa en helt ny version av verktyget. Ett viktigt och värdefullt arbete. Sen måste jag också passa på att nämna vårt ledarskapsprogram Coach Journey som är en utbildning i emotionell intelligens i virtual reality. 

Hur ser framtiden ut för er?

Vi vill bli bäst på killarnas omklädningsrum genom att skapa utbildningsverktyg för dem och deras ledare. Bara i Sverige finns det idag ca 300 000 killar i vår målgrupp. Vi vill nå alla dem.

Intresserad av att veta mer om Locker Room Talk? Kika in på deras hemsida: lockerroomtalk.se