”Fördom att teknik inte passar tjejer”
”Det är en direkt fördom att teknik inte passar tjejer. Varför skulle det vara så? Många tror kanske att bara killar förstår sig på teknik. Därför är det viktigt att visa att också vi kan”, tycker Zozan Jouma.
Om två år är hon färdig maskiningenjör vid Högskolan Dalarna i Borlänge och tänker då komplettera sin utbildning med ekonomi för att få en ännu bredare kompetens.
”Sedan är valmöjligheterna många. Jag är lockad av någon form av projektjobb med uppdrag att lösa olika problem, gärna ute i Europa”, säger hon.
En anledning till att Zozan Jouma stortrivs med sina studier är naturligtvis hennes brinnande intresse för teknik. En annan är de goda chanserna att efter examen kunna få jobb.
”Det är en tuff utbildning, men sedan väntar en arbetsmarknad som ser mycket ljus ut. Många blir erbjudna att börja på företaget där de gjort sitt examensarbete”, påpekar hon.
Zozan Jouma lyfter också fram engagemang vid sidan av de direkta studierna som en merit när det sedan blir dags att komma ut i arbetslivet. Själv är hon aktiv i studentorganisationen Bergssektionen, bland annat som ansvarig för studiebesök. Hon är också studentinformatör inom Sveriges Ingenjörer.
”Jag har lärt mig mycket genom dessa uppdrag och fått nya erfarenheter”, säger Zozan Jouma.
Hon betonar lärarnas roll när det gäller elevernas fortsatta studieinriktning och exemplifierar med sina egna mycket positiva minnen av de speciella tekniksatsningarna när hon gick i grundskolan på Maserskolan i Borlänge, satsningar som Ljungbergsfonden bidragit till att förverkliga.
”Jag har Tobias Mårtensson att tacka för mycket. Hans lektioner i sjuan, åttan och nian på Maserskolan byggde verkligen upp ett intresse för teknik bland eleverna. Vi hade ett häfte där vi fritt kunde välja bland olika uppgifter för fördjupning”, berättar hon.
”Effekten kunde också ha blivit den motsatta. Tänk om vi hade haft en dålig lärare. Då tror jag knappast att jag hade bestämt mig för teknikprogrammet på Soltorgsgymnasiet och att sedan att läsa vidare på ingenjörsprogrammet på Högskolan Dalarna”, förklarar Zozan Jouma.
Tobias Mårtensson fortsätter att förmedla positiva bilder av teknik och naturvetenskap för att få fler ungdomar att välja sådana studieinriktningar.
Nu har han lämnat Maserskolan och är projektledare för Teknikerjakten i Falun/Borlänge, alltså det regionala samarbetet mellan skola/högskola, näringsliv och Ljungbergsfonden med den prioriterade uppgiften att locka fler till utbildningar inom teknik, naturvetenskap och entreprenörskap och att också förbättra utbildningskvaliteten.
Statistiken för Teknikerjaktens första etapp i Dalarna – den mellan 2008 och 2011 – visar att satsningen markant bidragit till att göra sådana program mer attraktiva.
Antalet sökande till tekniska och naturvetenskapliga utbildningar ökade med 11 procent inom gymnasieskolorna. För flickorna var uppgången hela 52 procent. Tendensen var precis densamma på Högskolan Dalarna med en uppgång för de tekniska utbildningarna på 42 procent under perioden 2008-2011.
Tobias Mårtensson har alltså varit en betydelsefull inspiratör för Zozan Jouma, men även hennes pappa har fungerat som ett föredöme.
”Pappa är dataingenjör och vi har alltid haft en massa tekniska prylar hemma. Det sätter förstås sina spår”, poängterar hon.
Teknikerjakten bedrivs i Ljungbergsfondens huvudregioner Gävle/Älvkarleby, Karlstad och Falun/Borlänge, där fonden bland annat engagerar sig i skolprojekt och samverkar med Teknikverkstan i Falun, Framtidsmuseet i Borlänge och skolutvecklingsprogrammet NTA, Naturvetenskap och Teknik för Alla.