09
okt.

Professorn rockade våra sinnen

Motivation och engagemang kan ses som drivkrafterna bakom lärande, men vad är det som skapar motivation och engagemang hos eleverna när det gäller naturvetenskap och teknik? Och hur behålls intresset över tid? För att få svar på frågorna har Ljungbergsfonden under året tagit initiativ till förstudier tillsammans med kommunerna i huvudregionerna, som ska involvera både elever, lärare och skolledare. Målet med förstudierna är att få underlag för att kunna utveckla verksamheten kring ännu mer relevant och intressant lärande för att öka elevernas kunskaper och, framför allt, öka intresset och förståelsen för lärandet. Vi behöver utgå från alla delar i lärkedjan, från förskola till gymnasium, för att förstå hur dagens elever ser på relevans, motivation och drivkrafter kopplat till aktuell praktiknära forskning. Först då kan utbildningen utvecklas till något som rustar eleverna för framtiden, motiverar dem att vilja lära sig mer och som stimulerar varje elevs personliga utveckling. Fondens insats ligger, enligt strategi, inom områdena teknik, naturvetenskap och entreprenörskap. rockprofessorn-2127

Tanken är att förstudierna i förlängningen ska leda till olika projekt, när man har identifierat behoven. Det kan handla om utrustning, arbetssätt, kompetensutveckling m m. Fondens ambition med alla investeringar som görs, är att huvudregionerna ska bli fördömen och inspirera övriga regioner i landet.

Som ett led i detta långsiktiga, strategiska arbete bjöd Ljungbergsfonden, tillsammans med skolförvaltningarna i Borlänge, Falun, Gävle, Älvkarleby och Karlstad kommun, in till en inspirationsföreläsning med professor Micael Dahlen, i samband med Ljungbergsdagen den 17 september. Under 1,5 timme fick sammanlagt 450 personer lyssna till Micaels spännande tankar om att våga tänka nytt. Att förstå, att spela roll, att räknas och att vara på väg är enligt Micael mycket viktiga ingredienser i människors liv.

”Skolan står inför spännande utmaningar och har befunnit sig på ett sluttande plan som nu ser ut att slutta än mer. Hur skapar vi då en undervisning som är relevant för eleverna och kan göra skillnad”, säger Kenth Carlsson, skolchef i Borlänge.

För att kunna möta framtidens utmaningar krävs mod, nytänkande och kreativitet. Tillsammans vill vi bygga en stark skola för framtiden, tillsammans med elever, lärare och rektorer.

Klicka här för att läsa DT:s artikel om föreläsningen.

Läs vår debattartikel som publicerades samma dag som föreläsningen.

rockprofessorn-2105