Debattartikel
Nu satsar vi på engagemang och motivation!
Skolfrågor är något som alltid engagerar och berör. Den senaste tiden har det bl.a. handlat om PISA-resultat, ordning och reda i klassrummen, och det fria skolvalets vara eller inte vara. De flesta verkar vara överens om att den svenska skolan behöver förändras – frågan är bara hur? OECD formulerar i sin PISA 2012-rapport: ”motivation och engagemang kan ses som drivkrafterna bakom lärande”.
Det vi måste fråga oss är vad som skapar motivation och engagemang och hur vi behåller intresset över tid: studier visar nämligen att intresset för t.ex. naturvetenskapliga ämnen faller i övergången från mellanstadiet till högstadiet i svenska skolor.
Ett bra sätt att skapa motivation inom utbildning är att göra undervisningen relevant: ”hur kan det jag lär mig här och nu användas i min vardag?”. Ett bra sätt att skapa engagemang är att göra eleverna delaktiga i undervisningen, koppla den till elevernas intressen och att väcka deras nyfikenhet.
Nog kan det vara mer stimulerande för en 15-åring att läsa om kemiska föreningar om de kopplas till flamskyddsmedel, mediciner och matlagning i vår vardag? Och nog blir det mer intressant med växters fortplantning om man kan koppla den till pågående klimatförändringar, torkan i Kalifornien eller genmodifiering av livsmedelsgrödor? Det tror i alla fall vi – men vi vill veta, inte gissa.
Därför har Ljungbergsfonden tillsammans med Falun och Borlänge kommun initierat förstudier som ska involvera både elever, lärare och skolledare. Målet med förstudierna är att de ska ge oss underlag för att utveckla verksamheten kring ännu mer relevant och intressant lärande. Vi vet att intresset för åtminstone vissa ämnen avtar upp i skolåren – nu måste vi ta reda på hur vi kan få fler att behålla det!
Vi behöver utgå från alla delar av skolans värld, från förskola till gymnasium, för att förstå hur dagens elever ser på relevans, motivation, engagemang och drivkrafter kopplat till den praktiknära forskning som finns i dag. Först då kan vi utveckla utbildningen till något som rustar eleverna för framtiden, motiverar dem att vilja lära sig mer och som stimulerar varje elevs personliga utveckling. Här är vi övertygade om att Falun och Borlänge kan bli viktiga föredömen i framtidens utveckling av skolan!
Avgörande framgångsfaktorer är att ha kompetenta och engagerade lärare, och stöttande och stimulerande chefer som både ställer krav och skapar förutsättningar för att ta tillvara erfarenheter i organisationen. För att kunna möta framtidens utmaningar krävs mod, nytänkande och kreativitet!
Vi har därför bjudit in lärare, förstelärare, rektorer och andra nyckelpersoner från samtliga skolor i kommunerna till en föreläsning i samband med Ljungbergsdagen 17 september. Där kommer författaren och professorn Micael Dahlén utmana invanda tankemönster, ge nya perspektiv och få oss att våga tänka nytt inför kommande utvecklingsarbete.
Vi vill alla bygga en stark skola för framtiden – tillsammans med elever, lärare och rektorer gör vi det möjligt!
Jonatan Block Barn- och Utbildningschef Falu Kommun
Lars Walter Chef Bildningssektorn Borlänge Kommun
Sara Jons VD Ljungbergsfonden
Ljungbergsfonden är en av Sveriges största privata fonder som investerar i skolprojekt för att öka intresset för, och kvaliteten på, naturvetenskapliga och tekniska utbildningar, samt att öka elevernas entreprenöriella förmåga.